Henter... Vent venligstÉ

Nyhedsbrev


Vin forebygger demens

Så er der endnu engang gode nyheder til os der nyder et dagligt glas vin eller to.

Drikker du lidt alkohol hver dag, kan du nemlig holde demensen væk, påstår tyske forskere. 

Nyder du også at åbne en flaske vin efter en lang arbejdsdag? Så er der godt nyt til dig fra den tyske forskningsverden. 

En ny undersøgelse viser nemlig, at personer, der drikker lette til moderate mængder alkohol dagligt i højere grad er beskyttet mod demenssygdomme, skriver tidsskriftet "Age and Ageing". 

Personer, der drak lette til moderate mængder alkohol hver dag, havde 29 pct. mindre risiko for at udvikle demenssygdomme og 42 pct. mindre risiko for at få Alzheimers sammenlignet med personer, der slet ikke drak alkohol eller drak meget store mængder alkohol. 

Demensramte drak lidt alkohol

3.302 personer over 75 år deltog i den tyske undersøgelse, og de blev fulgt i en periode på halvandet til tre år.

Der blev også taget højde for, om der var demenssygdomme i testpersonernes familie.

Herefter fandt forskerne frem til, at 217 personer havde fået en demenssygdom - 111 havde fået Alzheimers. Halvdelen af dem havde ikke drukket alkohol regelmæssigt. 

25 pct. af testpersonerne med demens drak mindre end en genstand om dagen, 12,8 pct. drak to genstande om dagen, mens 12,4 pct. drak mere end to genstande om dagen. 

Næsten halvdelen af personerne drak udelukkende vin, mens 29 pct. kun drak øl. Resten drak både øl, vin og spiritus.