Henter... Vent venligstÉHvad er de helbredsmæssige fordelene ved at drikke rødvin i et moderat omfang? Har hvidvin de samme positive egenskaber?
Rødvin har på det seneste fået ry for at være gavnligt for hjertet og kredsløbet. Ved en undersøgelse af en stor gruppe mennesker har det vist sig at den del der drak rødvin havde et gennemsnitligt bedre kredsløb og hjerte helbred end dem der ikke drak rødvin.
Dette kan naturligvis skyldes en væsentlig anderledes livsstil hos de forsøgspersoner der drikker rødvin. Skyldes disse forskelle i helbredstilstanden mon gavnlige stoffer i rødvin, eller måske sociale og kulturelle forskelle blandt de undersøgte personer?
Nyere forskning har påvist at der er en potientiel helbredsmæssig gavnlig effekt ved rødvin. Blandt andet ved at undersøgelse af væv og celler. Interessen har samlet sig om en række af polyphenol antioxidanter som findes i vin, såsom resveratrol og flavonoider som findes i drue skind.
Disse og andre antioxidanter har vist sig at have en gavnlig helbredsmæssig effekt - også når de udskilles fra resten af vinen og undersøges for sig selv.
Der findes også antioxidanter i hvidvin, men i mindre mængder end det er tilfældet med rødvin. Generelt har undersøgelser med hvidvin ikke været så frugtbart som forsøg med rødvin. Oplysninger tyder dog på at hvidvin kan have sin helt egen stofer som har en gavnlig virkning på helbredet.
Selvom det diskutteres om rødvin er gavnligt for helbredet er det dog værd at bemærke at ingen hidtil har vist, at rødvin drikkere er sundere end hvidvin drikkere.
Undersøgelsen af om rødvin er godt for helbredet besværliggøres af det faktum at der er en hjerte-kar helbredsmæssig fordel ved at indtage op til 2 alkohold holdige drikkevarer om dagen. Det behøver altså ikke være rødvin, men kan være en hvilken som helst alkoholisk drik. Forskerne er ikke helt klar over hvorfor, men man undersøger alkohold indvirkning på; kolesterol i blodet, blodets tykkelse og klistrethed, samt alkohols indvirkning på betændelse og blodsukkerregulering.
Undersøgelser med lilla druesaft og rødvin med alkohol fjernet har vist positive resultater. Dette har understøttet ideen om, at den gavnlige virkning fra rødvin kan være mere end blot en alkohol effekt.
Er det så tid til at begynde at drikke rødvin hver dag? Nej, ikke hvis man for eksempel spørger den amerikanske hjerteforening.
Et beskedent indtag af alkohol har ganske vist en gavnlig effekt på hjertet, men den amerikanske hjerteforening fraråder alligevel på det kraftigste at begynde at drikke alkohol for at opnå et sundere hjerte. Der er nemlig mange kendte skadevirkninger ved alkohol, også så mange at de opvejer de potientielle fordele ved at drikke rødvin.
Ønsker man at forbedre sin hjerte-kar mæssige helbredstilstand anbefales det i stedet at man indtager en kolesterol sænkende kost, får reguleret sit blodtryk, samt laver sunde ændringer i kosten og øget sit generelle fysisk aktivitetsniveau.
Rødvin er blot en af mange forskellige kilder til de sunde antioxidanter, der kan være en del af en sund kost. Antioxidanter findes i store mængder i en lang række af fødevarer såsom bær, røde bønner, artiskokker, nødder og chokolade. Resveratrol findes i druer, druesaft og jordnødder.
